Nu är jag opererad. Nu har jag varit på återbesök. Ett återbesök som handlade mest om siffror (!).

I 3 månader ska jag tejpa magen (eller ja, snarare ärret, där läkaren skar upp nu andra gången). En hudfärgad tejp som ”andas” och som man inte ska tejpa över om den går av utan hellre då byta. Annars, om den håller, ska den bytas en gång i veckan. Efter förra operationen, bukplastiken i april förra året, lärde jag mig ganska snabbt att det är lättare att ta av tejpen (dvs den dagen det ska bytas) innan duschen än efter. Hett tips, alltså.

Gördeln med ben ska sitta på dygnet runt i 4 veckor. Vet ni hur opraktisk den är?! Och samtidigt så skön att ha på eftersom den slimmar och smiter åt, fast på ett bra sätt. Men som sagt, högst opraktisk, särskilt om man vill ha tajta brallor på sig… Say no more. Ni kommer nog på det…

I 6 veckor (jag döööör) ska gördeln sitta på. Den tredelade lilla Djävulen. Och som en liten bonus fick jag under återbesöket en ny gördel. En mindre gördel. Jo, för se den jag hade, den satt för löst! Det får den inte göra, då kan man svullna. Och jag som trodde att sköterskan inte skulle märka det… Hm. Jag hade svårt att äta, att sitta, att stå, att röra mig, med den lösare gördeln. Vad tror ni jag har nu..? Gissa EN gång!

2018-04-11 Rättelse: Gördeln med ben ska sitta på i 6 veckor och den lilla tredelade i 4. Således ryker den nu. Hurra!!!

smoothie

Jag kan inte äta. Nej, det är knappt alltså. Så idag bestämde jag mig. Det får bli flytande föda, eller åtminstone så lite svällande gasbildande mat som möjligt! Att magen svullnar för att jag stressar kan jag inte göra mycket åt (jo, ta det lugnt, ha ha, sover Dolly Parton på rygg…) men maten kan jag göra något åt! Så idag bar det iväg till ICA där jag köpte massor med ingredienser till smoothies! Jag tänker att bra fetter som avokado, kokosgrädde, makrill och liknande tillsammans med proteiner som ägg, proteinpulver, kvarg etc kommer hålla mig mätt. Det blir lite i taget och oftare än vanligt. Så får det bli.

Inte förrän efter 10 veckor är det okej att börja styrketräna! Promenera är bra, till och med cykla om det känns bra. Men det är just det, det måste kännas bra!

Så. Där har ni dem. 3, 4, 6 och 10. Återbesöket i siffror. Vill ni läsa mer om återbesöket kan ni göra det här.

Tjingeling!