träning, bukplastik, styrketräning

Träning efter korrigeringen

17 maj 2018 – första träningen efter korrigeringen (av bukplastiken)

Så här två månader efter korrigering har jag kommit igång lite smått med träningen igen och det är jätteroligt! 😀 Egentligen skulle jag börja först efter 10 veckor men jag gör inga mag- eller ryggövningar nu i början, fokuserar på armarna och använder hantlar OCH med en gördel som stöd på! OCH jag lyssnar på kroppen, känns det inte bra slutar jag eller tar det lugnare. OCH hörrni, ja, ni vet, aktivering av bäckenbottenmuskler och “inre magen”…ALLTID! Och glöm inte att slappna av just de musklerna när du vilar, precis lika viktigt det!

träning, styrketräning, bukplastik, bukplastikkorrigering
armar rakt upp över huvudet

Så här ser mitt träningsprogram ut:

  1. Börjar med 10 minuter på träningscykeln, yes, warm up. Inget hurtigt eller så, bara en skön liten uppvärmning med nån spännande pod i lurarna.
  2. Kör vidare 20 minuter på gåbandet och nu tar jag i lite mer, kör intervall. Känner jag att det blir för tufft, drar jag ner på tempo eller lutning. Men jag alternerar annars just det, lutningen och tempot. Ingen direkt plan utan ändrar tempo och lutning lite då och då, ju högre lutning, desto lägre tempo. Exempelvis lutning 4,5 och tempo 5 alternativt lutning 2 och tempo 6,5. Och så kör jag det i 20 minuter, låter superenkelt, men jag blir faktiskt ganska svett! (Till och med på handryggen, visste inte ens vi har svettkörtlar på handryggen!)
  3. Armar med hantlar. Så här i början använder jag bara 3-4 kg. Provade 5 kg idag (tredje gången sedan jag började) och klarade några stycken, men är så rädd för att magen ska svullna upp så tog 4 kg istället. Alla armövningar gör jag 15 ggr x 3 varv. Kör kanske tre olika övningar i en “cirkel” med ungefär 1 minuts vila mellan varje cirkel och sedan gör jag tre andra övningar i en ny cirkel. Kör totalt i 30 minuter. Idag gjorde jag dessa fem övningar (se nedan) samt en övning för rumpan med gummiband, ni vet en sån där där man sätter fast gummibandet i nåt och sedan foten i andra änden och drar benet bakåt för att få rumpmusklerna att bränna lite. Här måste man vara lite försiktig i början, jag har t ex tendens till att svanka, höften måste vara stilla och alltid bäckenbottenmusklerna och core aktiverade, som vanligt. 😉

Exempel på armövningar med hantlar:

  • bicepscurls (biceps)
  • armarna upp mot hakan (axlar)
  • armarna rakt upp över huvudet (axlar)
  • armarna rakt ut (överarmar och axlar)
  • tricepscurl en arm i taget lätt lutad framåt med överkroppen (triceps och liten del av övre delen av ryggen)
träning
bicepscurls

 

Nästa onsdag HAR det gått tio veckor sedan min korrigering (av bukplastikoperationen). Men jag kör nog på detta ett tag nu. Tills jag behöver fler utmaningar. Kanske några veckor i alla fall. Sedan tar jag kontakt med min PT igen för ett nytt program! Det ser jag också fram emot! 😉

Var rädda om er! Tjingeling!

 

Foto: min dotter

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Stäng meny