Godmorgon sötnosar,

Hoppas ni har det bra så här i juli månad! Idag vaknade vi till lite kyligare väder, åtminstone här i Skåne. Solen är iväg och gläder någon annan så vi får ha sol inne istället! Då passar det ju bra att göra en sats hemmagjord granola (som jag tjatat om så mycket nu, åtminstone på Instagram). Idag ska jag avslöja hur jag gör den. Det är superenkelt! Häng med!

Börja med nötterna

Efter min bukplastikoperation och sedermera korrigering av dito har jag upptäckt att min mage har en liten tendens att svullna beroende på vad jag äter. Det var en stor anledning till att jag gick över från köpta granolor till att göra min egen! Vill du läsa mer om bukplastik och diastas gör du det här.

Ingenting är hugget i sten. Inte när det gäller mig och säkert inte när det gäller dig. Därför, våga vara lite spontan med din granola. Detta recept utlovas superenkelt och med det menar jag att jag höftar! Behöver du exakta mått kan du sluta läsa nu för det ger jag inte. Jag går på känsla och det kan du med göra! Det kommer bli bra ändå. Promise!

Sätt ugnen på 150°C och ta fram en plåt och lägg ett bakplåtspapper på. Sedan tar du fram vad du har eller vad du har förberett (ja, handla måste man ju) vad gäller nötter. Mina favoriter är valnötter, fulla med antioxidanter och vitamin E och mandlar, rika på enkelomättat fett och bra källa till protein. Naturella båda två, såklart. Finns KRAV-märkta om du föredrar det och ja, det är dyrt, men en stor påse varar till cirka 2-3 satser. Jämför det med vad ett paket färdig granola kostar.

hemmagjord granola, granola, sockerfritt, sugarfree, homemade granola, agavesirap, kokosolja, coconut oil, recept, hälsosamt, healthy food, hälsosam mat, frukosttips, glutenfritt, gluten free, valnötter

 

hemmagjord granola, granola, sockerfritt, sugarfree, homemade granola, agavesirap, kokosolja, coconut oil, recept, hälsosamt, healthy food, hälsosam mat, frukosttips, glutenfritt, gluten free, mandel, almond

Fortsätt med frön

Vill du ha fler nötsorter i, ta det för all del! Ibland har jag hasselnötter i t ex. Jättegott det med. Det jag alltid har mest av i är dock mandel. Det ger bra mättnad, tycker jag. När man känner sig klar med nötterna är det dags att ha lite frön och kärnor i och här har jag fastnat för pumpakärnor och skalade sesamfrön. Båda från Risenta. Pumpakärnor har bra tuggmotstånd och är dessutom gott och sesamfröna blir krispigt goda när de varit i ugnen. Ta lagom mycket sesamfrön dock, de har en tendens att lägga sig i botten av burken sedan och sista portionen vill du inte bara äta sesamfrön. (Nej, jag är inte sponsrad. Det finns naturligtvis fler märken. Men vad är det för mening att ha ett recept om man inte kan ge lite tips.) 🙂

hemmagjord granola, granola, sockerfritt, sugarfree, homemade granola, agavesirap, kokosolja, coconut oil, recept, hälsosamt, healthy food, hälsosam mat, frukosttips, glutenfritt, gluten free, pumpakärnor, sesamfrö

Kryddorna är A och O

När du känner dig nöjd med mängden och blandningen du har i din bunke är det dags för kanel, kardemumma och vaniljpulver. Här kan man också välja t ex vaniljpulver och kakao om man så önskar. Jag har faktiskt aldrig vågat prova det eftersom jag älskar smaken av kanel och kardemumma och dessutom luktar det fantastiskt gott i hela huset varje gång jag gör granola! Jag tycker om choklad, jag älskar faktiskt choklad, men jag behöver inte ha det till frukost om jag säger så.

Kryddorna mäter jag faktiskt upp, det och vätskorna är det enda jag mäter. Jag har 1 msk kanel, 1 msk kardemumma och 1 tsk vaniljpulver. Det brukar vara lagom till en sats.

hemmagjord granola, granola, sockerfritt, sugarfree, homemade granola, agavesirap, kokosolja, coconut oil, recept, hälsosamt, healthy food, hälsosam mat, frukosttips, glutenfritt, gluten free, Santa Maria, kanel, kardemumma, vaniljpulver, Khoisan Tea

Sedan är det dags för vätskorna

För att få till den där härligt krispiga granolan, som just nu ser så torr ut i bunken att man kan använda den att lägga som grund i rabatten, häller jag sedan i kokosolja och vatten. 1/2 dl kokosolja och lika mycket vatten. Först nu kan du se om du haft för lite eller för mycket nötter och frön i. Blir det för vattnigt behöver du naturligtvis mer ingredienser. Det ska vara lagom “krämigt” i konsistensen. Som på bilden med sirapen nedan.

hemmagjord granola, granola, sockerfritt, sugarfree, homemade granola, agavesirap, kokosolja, coconut oil, recept, hälsosamt, healthy food, hälsosam mat, frukosttips, glutenfritt, gluten free, Kung Markatta

Är du söt tillräckligt?

Vill du ha lite sötma i din granola kan du spruta i lite Agavesirap t ex. Funkar även med honung om du föredrar det. Räcker med ungefär en matsked. Du vill ju inte ha det så sött att öronen kryllar sig! Är du söt tillräckligt utesluter du det bara. 😉 Det är inte jag så jag tar gärna i ett par stänk Agavesirap.

En annan sötningskälla är torkad frukt eller bär om du föredrar det (och om du hittar det i affären, lite svårt har jag upptäckt).

hemmagjord granola, granola, sockerfritt, sugarfree, homemade granola, agavesirap, kokosolja, coconut oil, recept, hälsosamt, healthy food, hälsosam mat, frukosttips, glutenfritt, gluten free, Sunny Bio

Och skjuts in i ugnen

Sedan är det dags för gräddning. Se till att ha spritt ut granolan jämnt på plåten så att det inte blir ojämn värme. Sätt in plåten i en 150 grader varm ugn, gärna lite högre upp än mitten men inte högst upp. Låt den stå där och gräddas i 10 minuter. Ta sedan ut plåten och rör runt granolan och platta till den igen till ett jämnt underlag innan du sätter in plåten igen. Upprepa detta var 10:e minut. Totalt ska granolan gräddas i 30 minuter. Det beror naturligtvis på hur bra ugn du har. I min ugn är 30 minuter lagom men ha lite koll första gången du gör det. Du vill inte ha en granola som smakar bränd lika lite som du vill ha en som är för blek och smakar som nötterna gör direkt från påsen. På bilden här nedan är granolan inte gräddad än och på bilden längst ned i inlägget är granolan färdiggräddad.

hemmagjord granola, granola, sockerfritt, sugarfree, homemade granola, agavesirap, kokosolja, coconut oil, recept, hälsosamt, healthy food, hälsosam mat, frukosttips, glutenfritt, gluten free

Dags för provsmakning

Kan du hålla dig? Tror inte det, va? Självklart ska du provsmaka din granola! Förhoppningsvis har du fått den precis som du ville ha den och förväntade dig. Om du inte kan hålla dig utan äter till plåten är slut med en gång (!) är det bara att packa ihop och diska upp. ;-P Låt granolan annars svalna och häll sedan upp den t ex i en fin glasburk så man ser innehållet tydligt. Kanske en fin etikett på för skoj skull. Var stolt över dig själv och över din granola!

Servera gärna tillsammans med t ex A-fil (äter jag för att komma åt de nyttiga bakterierna) eller naturell yoghurt eller vad du föredrar. Och varför inte med lite bär och skivad banan på. En kopp kaffe och ett kokt ägg till det och du är i hamn! Då bör du stå dig ett par timmar till nästa mål. Ja, mål mat då. Bäst att förtydliga i dessa fotbollstider! Ha en fortsatt fin dag, allihop!

Tjingeling!

hemmagjord granola, granola, sockerfritt, sugarfree, homemade granola, agavesirap, kokosolja, coconut oil, recept, hälsosamt, healthy food, hälsosam mat, frukosttips, glutenfritt, gluten free