naturbild, dramatisk himmel

Bukplastik – ingen quick fix!

Rosa Bandet

Under oktober färgas hela Sverige rosa. Då startar Rosa Bandet-kampanjen! Så viktig att nämna, tycker jag. Och bannimej om inte vädret är med i samma kampanj, åtminstone har det tjuvstartat och skickat rosa färgpulver över hela himlen! 🙂

Lång lång resa

En annan sak jag vill belysa, kanske inte lika viktig men ändå, väldigt rolig. Ni som följer mig vet ju hur otroligt lång mag-resa jag har haft! 2015 konstaterades min diastas och efter det har följt en lång resa av träning, konsultationer, kiropraktorbesök, ortopedbesök, mer träning, bukplastikoperation, ännu mer träning, omläggning av kosten, korrigering av bukplastiken och efter det, mer träning!

Våga plocka fram ditt mod

Min resa är inte slut än. Det som tar längst tid är faktiskt att ställa om mentalt. Träna kan “vem som helst” göra, men att vänja sig vid sin nya mage, det tar tid! Man speglar sig, tar selfies, köper tajta tröjor som man låter hänga i garderoben ett tag och plockar fram de bylsiga blusarna, innan man äntligen vågar prova den där nya tajta tröjan. Det krävs omställning och det krävs mod!

Hörrni, vi är bara människor

Visst kan även jag glömma och ta på mig den där fina men bylsiga blusen, bara för att jag trivs med den. Magen är ju inte helt platt, å andra sidan är jag inte 25 längre heller. Men man har ju sina dagar. Magen kan vara svullen av olika anledningar och det är inte alla dagar man känner för den där tajta tröjan. Det är också okej. Vi är bara människor och vi gör så gott vi kan! Det finns ingen som är perfekt och varför ska man hetsa efter att se perfekt ut överhuvudtaget? Det viktiga är att du är på gång, du har börjat och att du mår bra under resans gång!

bukplastik, diastas, bukplastikopererad, magmuskeldelning

Resultat är kul – men träna smart!

Jag ska inte sticka under stol med att det är roligt att se resultat, det är roligt att se sin tränade mage titta tillbaka på en från spegeln och man känner sig stolt över vad man åstadkommit efter flertal timmar på gymmet. Men jag är också taktiskt. Jag är inte helt återställd än. Min resa är inte över. Jag kan fortfarande få ont i ryggen när jag glömmer bort att koppla på aktiviteten i bålen t ex. Därför tränar jag och jag tränar smart. Inifrån och ut. Djupa inre magen.

bukplastik, diastas, bukplastikoperation, styrketräning

Bukplastik är INGEN quick fix!

Jag brukar ju alltid säga att bukplastik inte är en quick fix och det är verkligen så. Särskilt om du gått med din diastas länge (som jag) och har en svag bålstyrka. Det fixar inte operationen. Man måste träna för att få tillbaka styrkan igen. Det finns inga genvägar. Ge det tid och ägna din nyopererade mage den respekt den förtjänar! Lyssna på kroppen signaler och ha kul under resans gång. Försök i alla fall. Visst har man dagar då man önskade att gud aldrig uppfann alla gym som finns! När man bara vill slänga iväg de förbannade hantlarna och gå därifrån och aldrig mer komma tillbaka! Ändå gör man det. För vi vet ju hur bra vi mår efteråt och hur mycket positiva endorfiner vi får i kroppen efteråt. Så ta det lugnt, träna smart, gör en plan, prata med kirurgen när du får börja, ladda ner MammaMage-appen om du behöver hjälp i början och framför allt, var rädd om dig!

Tjingeling!

 

Foto: Christine Eklund

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Stäng meny