träningstips, bålstyrka, bålstabilitet, bålmuskulatur, inre magen, djupa magen

Träning för bålmuskulaturen – tips!

Ont i ryggen? Svag bålmuskulatur?

Hej på er!

Idag vill jag ge er ett riktigt bra träningstips! För dig som har ont i ryggen, svag bålmuskulatur och/eller dålig balans och som vill träna upp kontroll av bålen. Med hjälp av denna övning stärker du den s.k inre magen och den ger dig dessutom bättre balans, något man kan ha problem med vid en svag bålstyrka.

I kombination med andra övningar har jag gjort denna regelbundet i några veckor och märker redan en stor förbättring av balans och starkare bål! 🙂

Gör så här:

  1. Stå på alla fyra. Händerna parallellt med axlarna, knäna parallellt med höfterna.
    Spänn inte axlarna utan dra dem från öronen.
  2. Sträck ut motsatt arm och ben och hitta balansen.
  3. Aktivera knip och inre magmusklerna, dvs “lyft” bäckenbotten och spänn in/upp nedre delen av magen (visar i slutet av filmen vad jag menar).
  4. Låt den utsträckta handen och foten mötas, bli rund som en boll och slappna samtidigt av och andas in.
  5. Aktivera knip och inre magen igen medan du sträcker ut på nytt.
    Lika viktigt som det är att du aktiverar, är det att du slappnar av. Ha inte för bråttom (jag gör övningen lite snabbare i filmen än man bör).
  6. Upprepa 10 ggr per sida (jag gör inte 10, då hade filmen blivit för lång). 🙂

Tänk på: De diagonala lyften ska göras kontrollerat med höfterna stilla och utan att svanka.

Lycka till!

 

Film: Christine Eklund

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Stäng meny