jellyfish, manet, bäckenbotten

Du ska inte kissa på dig – så här hittar du knipet!!!

Det viktiga knipet

Hej på er!

Jag brukar ju alltid tjata om hur viktigt det är att föraktivera knipet och “inre magen” inför varje övning man gör på gymmet eller hemmagymmet. Men vad är knipet och hur hittar man det?!

Du ska inte kissa på dig!

En del kvinnor och ganska många, tror jag, har svårt att hålla tätt vid krafter som nysningar, hosta, när man springer till bussen, till och med när man skrattar. Det går inte att hålla emot hur mycket man än kniper ihop skinkor och lår, det kommer ändå en skvätt.

Det är där bäckenbottenträning kommer in. Något du kan göra redan under graviditeten! Så varför gör man inte sina övningar? För små rörelser? För lite utmaning? Tråkigt? Troligtvis. Vissa kan inte ens hitta sitt knip eller ens få rätt på det. Det finns till och med dem som försöker knipa och kniper fel och det går helt enkelt inte att hitta rätt, inte ens med hjälp (av barnmorska, knipkulor eller annat). I dessa fall handlar det ofta om att man under en längre tid och regelbundet gjort sina knipövningar utan att märka någon förbättring. Då kan ett enkelt litet ingrepp behövas. Men det kommer jag inte ta upp här.

Vad är bäckenbotten?

Bäckenbotten är en muskel, en muskelplatta som man kan kalla för “golvet” eller “hängmattan” och som sitter på insidan av bäckenet. Fast det där visste ni säkert redan. Bäckenbottenmusklerna går i huvudsak mellan blygdbenet och svansbenet och från sittbenen. [MammaMage av Katarina Woxnerud.] Så om ni tar i med insidan av låren, skinkorna eller med magen när ni kniper, då gör ni fel. Det är inte där muskeln sitter. Tänk er att denna hängmatta ska hålla emot ganska mycket tyngd och mer och mer tyngd, under hela graviditeten. (Dessutom töjs vissa muskler i bäckenbottenområdet ut över tre gånger sin längd.) [MammaMage av Katarina Woxnerud.] Då förstår ni också hur viktigt det är att hålla den stark och motståndskraftig, även under graviditeten. Dessutom kan det för en del vara lättare att hitta knipet under graviditeten och därför lättare att fortsätta knipa rätt. Andra måste påminna hjärnan eller till och med lära om hjärnan att hitta rätt.

Även ni som gjort kejsarsnitt bör träna eftersom all tyngd legat mot bäckenbotten ”golvet” även hos er mammor.

Missa inte poddavsnittet

Idag lyssnade jag på Babyz Podcast med Karin Ehn som arbetar som förlossningsläkare och Carina Rylander, frilansande förlossningsbarnmorska. Just detta avsnittet gästades av MammaMage-appens skapare Katarina Woxnerud och avsnittet heter Diastas och mammamage.

blåbär

Fyra knep för rätt knip

Tack vare senaste MamaTummy-dagen* som bl a uppmärksammades av “mitt” gym, lärde jag mig att knipa rätt. Trots det var poddavsnittet ytterligare en aha-upplevelse!

Det finns flera olika knep att ta till. 1. För mig blev första aha:n som sagt på senaste MamaTummy-dagen då en mammamagecertifierad tränare kände på benen (blygdbenen) som sitter vid jeansfickorna ni vet (alltså på framsidan!!). De benen ska liksom “gå ihop”, mötas (inte helt såklart, men känslan), gör dem det gör du troligtvis rätt.

Andra tips fick jag som sagt i dagens podd: 2. Om ni tänker er hur en manet rör sig (nu förstår ni bildvalet). Först flyter den runt och sedan kupar den ihop sig. Precis så ska bäckenbottenplattan agera och det är lite så det ska kännas. Katarina berättade att en annan liknelse som man pratar om i Norge är att 3. “plocka blåbär med snippan”. I Tyskland är det 4. körsbär som gäller. Oavsett vilket knep kan det förhoppningsvis hjälpa dig hitta ditt knip. Knep för knip! 🙂

Övningar att börja med

Knip så hårt du kan i tre sekunder och vila sedan lika länge. Upprepa detta fem gånger/rundor. När du börjar känna dig starkare kan du öka till tio gånger. När du klarar det också kan du gå över till att öka från tre till fem sekunder. Använd maxstyrka och vila sedan lika länge som du knipit. Upprepa fem gånger. När du klarar det ökar du till tio gånger. [MammaMage av Katarina Woxnerud.]

Att slappna av är också viktigt!

Och en sak till. Likaväl som du ska träna aktivering ska du också träna på att vila musklerna. Det är lika viktigt att kunna slappna av i musklerna som att spänna dem. [MammaMage av Katarina Woxnerud.]

Lycka till och tjingeling!

*Mamatummy Day, den 25 april varje år, (5e året i rad 2018) är en dag uppfunnen av Katarina Woxnerud för att uppmärksamma kvinnohälsan. Det finns kanelbullens dag och chokladbollens dag och sedan fem år tillbaka även kvinnohälsans dag! Hurra!!! Här kan du läsa mer om dagen och vad den innebär.

 

(Bilder från Pixabay.)

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Stäng meny